Czy warto zabezpieczyć prawa do nazwy firmy?
3 min readNazwy firm chronione są polskim prawem, dotyczy tego ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, znajduje tu także zastosowanie zapis kodeksu cywilnego, jak również warto zwrócić uwagę na przepisy określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
W tym przypadku możemy liczyć na podstawową ochronę, która będzie dotyczyła pierwszego użycia danej nazwy, jednak w przypadku jeżeli konkurencja skorzystałaby z możliwości zarejestrowania nazwy w Urzędzie Patentowym, wówczas będzie miała prawo do wykorzystywania go na terenie całego kraju.
Ochrona nazwy i logo przed rejestracją w Urzędzie Patentowym
Ochrona bez rejestracji jest darmowa, jednak rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym daje silniejszą pozycję, przykładowo w czasie sporu. Jest to bardzo istotne, zwłaszcza jeżeli produkt jest popularny, wówczas konkurencja mogłaby spróbować wprowadzić na rynek produkty podobne korzystając z naszego marketingu. Dodatkowo możemy w Urzędzie Patentowym zarejestrować znaki graficzne. Będzie to przykładowo logo firmy, jak również marka, grafika charakterystyczna dla określonego towaru, dodatkowo możemy chronić także opakowanie produktu, jego kształt, kolorystykę, dlatego wiele firm decyduje się na zgłoszenie nazwy oraz znaków graficznych w Urzędzie Patentowym RP.
Zgłoszenie w Urzędzie Patentowym będzie odgrywało największą rolę w przypadku sporów. Jeżeli firmy, które walczą o możliwość używania danej nazwy nie zarejestrowały w Urzędzie Patentowym frazy opisującej towar, nazwy własnej, wówczas prawo do jej użytkowania uzyskuje firma, która jako pierwsza wprowadziła na rynek towar o danej nazwie. Jednak w przypadku, jeżeli nazwa została zgłoszona w Urzędzie Patentowym, wówczas pierwszeństwo zawsze ma firma, która tego zgłoszenia dokonała. Ponadto warto zwrócić uwagę także na zasięg, często podstawowa ochrona dotyczy zabezpieczenia praw wykorzystywanych lokalnie, natomiast Urząd Patentowy daje nam gwarancję wykorzystania nazwy w całym kraju. Dodatkowo możemy skorzystać także z instytucji międzynarodowych, instytucji Unii Europejskiej, które także pozwalają na zarejestrowanie marki, znaków graficznych na terenie innych krajów.
Właściciele firm, którzy chcą dowiedzieć się, czy warto dokonać rejestracji marki w Urzędzie Patentowym, mogą na stronie internetowej https://business-relations.pl/bez-kategorii/czy-ochrona-niezarejestrowanej-marki-jest-wystarczajaca/ znaleźć ciekawy artykuł, który opisuje możliwości wykorzystania marki po opatentowaniu. Dzięki temu możemy skutecznie walczyć z nieuczciwą konkurencją, jak również wygrać wszystkie spory dotyczące wykorzystania nazw, grafiki, własności intelektualnej, które dotyczą produktów czy też sposobów promocji.